Orhan Sarıbal: ‘Soğanda üretici ile market arasındaki fiyat farkı yüzde 220’yi buldu’

Gıda Fiyatlarındaki Dalgalanma Üzerine CHP Bursa Milletvekili Orhan Sarıbal’dan Açıklamalar

CHP Bursa Milletvekili Orhan Sarıbal, Türkiye’de yaşanan gıda fiyatlarındaki belirsizlikleri Meclis’te düzenlediği basın toplantısında değerlendirdi. Sarıbal, yıllardır süregelen kaynak transferi sorununa dikkat çekerek, “Yoksuldan zengine, emekçiden saraylıya… Bu sistem, halkı kuru simide, bir bardak çaya muhtaç bırakıyor” şeklinde konuştu.

Kuru soğanın planlı üretim kapsamında olmasına rağmen üretim-tüketim dengesinin sağlanamadığını vurgulayan Sarıbal, üreticilerin pazarlama zorlukları yaşadığını belirtti. Üretim kararlarının önceki yılın fiyatlarına göre alındığını ve bu durumun yıllar arasında büyük dalgalanmalara neden olduğunu aktardı.

2024 yılında kuru soğan üretiminin 2 milyon 632 bin ton olarak gerçekleştiğini ifade eden Sarıbal, ürünün halde 16 lira, pazarda 23 lira ve markette 25 lira civarında satıldığını belirtti. Bu durumda, üretici ile market fiyatları arasındaki farkın yüzde 220’yi bulduğuna dikkat çekti.

Türkiye’nin Kuru Soğan Üretimindeki Durumu

  • Ankara, kuru soğan üretiminde 990 bin tonla ilk sıradadır.
  • Ankara’yı Amasya ve Çorum izlemektedir.
  • Ankara ve Amasya illeri, ülkenin kuru soğan üretiminin yarısını karşılamaktadır.

Sarıbal’a göre, kuru soğan ihracatı 2024 yılında yüzde 27 azalarak 95 bin tona düşmüş, 2025’in ilk üç ayında ise sadece 2 bin ton ihracat gerçekleşmiştir. Bu düşüşte, Mısır’ın Avrupa pazarına ucuz ihracat yapması ve Türkiye’ye yapılan ithalatın etkili olduğu belirtilmiştir.

“Ucuz Et Talebi Sofralara Yansımıyor”

2010’dan bu yana toplamda 10,3 milyon baş canlı hayvan ve 419 bin ton kırmızı et ithalatı gerçekleşirken, talebin artmasına rağmen fiyatlarda istikrar sağlanamamıştır. Bu süreçte yurttaşın sofrasına ne ucuz et girdi, ne de fiyatlar kontrol altına alındı.

Sarıbal, konuşmasında Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın Et ve Süt Kurumu’na damızlık hayvan ithalatı yetkisi vererek ithalatı genişletici adımlar attığına da değindi. Bu durumun üreticinin tarımdan kopmasına ve ithalat lobisinin çıkarlarının öne çıkmasına yol açtığını belirtti.

“Üretici Borç Batağında”

Üreticinin artan maliyetler ve iklim koşullarından kaynaklanan kayıplarla boğuştuğunu ifade eden Sarıbal, tarım sektörünün bankalara olan borcunun her geçen gün arttığını vurguladı. Mart 2025 itibariyle tarım sektörünün bankalara olan borcunun 970,1 milyar liraya ulaştığını belirten Sarıbal, çiftçilerin gelecek yıl için umutlu olma yerine borç ve belirsizlikle karşı karşıya olduğunu dile getirdi.

Related Posts

Rekabet Kurumu’ndan iki firmaya rekor ceza!

Rekabet Kurumu, Türkiye’de yapı kimyasalları pazarında faaliyet gösteren bazı şirket ve birliklere yönelik yürüttüğü soruşturmayı tamamladı. 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 4. maddesinin ihlal edilip edilmediğinin araştırıldığı …

Milyonlarca araç bir anda hurdaya çıkacak! AB’nin ELV yasası Türkiye’yi vuracak

Avrupa Birliği’nin 2026 yılında yürürlüğe koymayı planladığı yeni “Hurda Araçlar” düzenlemesi (End-of-Life Vehicles – ELV), Türkiye’nin otomotiv sektörünü kökten değiştirebilir. Sadece üreticiler ve ihracatçılar değil; yollardaki milyonlarca araç sahibi de bu dönüşümden doğrudan etkilenecek.

En düşük emekli maaşı için kulislerde konuşulan en güçlü rakam

Haziran ayı enflasyonunun açıklanmasına sadece iki gün kaldı. Aylardır merakla beklenen 6 aylık enflasyon zammı konusu nihayet netlik kazanacak. Bununla birlikte, en düşük emekli maaşına yapılacak bir düzenlemenin gündemde olup olmadığı da emekliler ve kamuoyu tarafından sıkça tartışılan bir diğer konu. Peki, en düşük emekli maaşı ne kadar olacak? İşte kulislerde konuşulan en güçlü rakamlar…

Erkek işi değil mühendislik işi

Madencilik hâlâ çoğu zaman erkek mesleği olarak görülüyor. Sert koşullar, ağır makineler ve yerin metrelerce altındaki zorlu ortam… Ancak bu algıyı bozan bir örnek var, Siirt’teki Eti Bakır Maden Tesisi. Burada görev yapan kadın mühendisler, sadece maden değil, önyargıları da kazıyor. Ortak mesajları net, “Bu iş erkek işi değil, mühendislik işi.”

Yoksa Çin’in BYD’si sıkıntıda mı?

Yıllardır Çin’in en büyük otomobil üreticisinin büyümesi neredeyse durdurulamazdı. BYD, 2024’te 4,27 milyondan fazla araç satarak, önemli yıllık büyümeyle dünyanın altıncı büyük otomobil üreticisi oldu. Ancak 2025’e kadar 5,5 milyon araçlık iddialı …

Kamu harcamalarına yapay zekâ denetimi: Şimşek, “Şeffaflığı artırıyor, mali disiplini güçlendiriyoruz” dedi

Kamu harcamalarına yapay zekâ denetimi: Şimşek, “Şeffaflığı artırıyor, mali disiplini güçlendiriyoruz” dedi

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir